Drie redenen om te starten met RPA

Drie redenen om snel met RPA te beginnen om uw bedrijfsprocessen te optimaliseren

RPA, oftewel Robotic Process Automation, is een innovatieve ontwikkeling die bedrijven in staat stelt hun processen verder te digitaliseren, zonder dat aanpassing ICT systemen nodig is. De software logt in op systemen, simuleert de keyboard- en muis-input en leest informatie van de schermen. Software robots nemen daarmee eenvoudige routinematig en repeterende werkzaamheden bij de medewerkers uit handen. RPA wordt in het onderstaande filmpje weergegeven.

RPA heeft zich de afgelopen jaren enorm ontwikkeld. Inmiddels zijn er al een flink aantal grote organisaties die Robotic Process Automation met succes hebben omarmt, dit zijn grote bekende bedrijven zoals KPN, Eneco en ING. Dat wekt bij vele organisaties ook de vraag op om met RPA te gaan beginnen. Voor het beginnen met Robotic Process Automation zijn drie goede redenen.
De drie redenen om snel met RPA te gaan beginnen.

1. Efficiency

Termen zoals procesverbetering, automatiseren en het lean maken van processen zijn niet meer weg te denken uit bedrijven en organisaties. Toch valt er nog zeker veel efficiency op de werkvloer te behalen. Herhalende en repeterende werkzaamheden die vaak vervelend zijn voor de medewerkers van de administratie, medewerkers van de verkoop, medewerkers van de inkoop en de medewerkers van de operations. Heel plat gezegd bevrijdt RPA deze medewerkers van deze repeterende werkzaamheden en stelt Robotic Proces Automation een organisatie in staat om de medewerkers in te zetten op een bedrijfsproces binnen de organisatie waar zij de meeste toegevoegde waarde kunnen leveren. Uit onderzoek van ‘Coforce‘ blijkt ook dat maar liefst 40% van de bedrijven om deze eerstgenoemde reden gebruik maken van RPA.

2. Tevredenheid medewerkers

Met de aantrekkende economie ontstaat er schaarste op de arbeidsmarkt. Goede medewerkers zijn moeilijk te vinden en de organisaties willen huidige werknemers behouden. RPA oftewel Robotic Proces Automation geeft een boost aan de medewerkerstevredenheid en maakt een organisatie interessant voor werknemers en werkzoekenden. Heel simpel gezegd verdwijnt door het gebruik van RPA het minder leuke werk en blijft het leuke werk liggen voor de werknemers.

 

3. RPA verbetert de bedrijfsprocessen in de toekomst.

De beste manier om nieuwe technologie in de organisatie te implementeren is doormiddel van kleine stappen. Geen eenmalige technologische revolutie binnen de organisatie maar elke dag het verwezenlijken van kleine verbeteringen binnen de organisatie. De werkenden binnen de organisatie kunnen op deze manier sneller wennen aan de veranderingen binnen de organisatie , de organisatie hoeft niet in één keer veel te investeren en men kan op elk moment de veranderingen bijsturen naar een beter gewenst resultaat.

Voor meer informatie over het opzetten van een RPA-proces: https://nidaros.nl/in-vier-stappen-naar-rpa/

RPA robots, ook wel genoemd software robots kunnen veel verbeteringen binnen organisaties realiseren. De belangrijkste stap bij RPA is alleen om de juiste processen te kiezen. Meer weten over RPA of de processen binnen RPA kunt u vinden op; https://www.nidaros.nl

RPA
Aanmelding RPA