RPA

Robotic Process Automation (RPA) laat robots terugkerende processen uitvoeren.

Robotic Process Automation (RPA) stelt bedrijven in staat om processen zo te automatiseren dat  terugkerende (repeterende) werkzaamheden eenvoudig door robots kunnen worden uitgevoerd. De robot functioneert als een virtual assistent, die 24 uur per dag, 7 dagen per week doorwerkt. En…doet dat foutloos!

RPA-robots
RPA-robot

Oud minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zei het al in 2015:
‘Robots werken 24 uur per dag, zijn nooit ziek, vragen niet om loonsverhoging en staken niet.’

Wat is Robotic Process Automation (RPA)?

Robotic Process Automation is een vorm van automatisering waarbij een softwarematige robot taken overneemt (virtual assistent) die een medewerker met een computersysteem uitvoert. Waar een API op het niveau van data werkt, werkt de robot op het niveau van de userinterface zoals ook de medewerker die gebruikt. De robot opent schermen, simuleert de keyboard- en muis-handelingen, start programma’s op en wisselt tussen schermen om bijvoorbeeld informatie uit het ene scherm te verplaatsen als input op een ander scherm.

Direct geld besparen op uw bedrijfsprocessen

RPA stelt u in staat binnen afzienbare tijd in staat om resultaten te ervaren. Zodra de robot is geïmplementeerd gaat hij zijn werk doen en de resultaten zijn al binnen enkele weken zichtbaar. En dat is natuurlijk waar u naar op zoek bent: besparingen op processen binnen uw onderneming waarbij de resultaten op korte termijn zichtbaar zijn.

Een ander mooi bijkomend voordeel is dat de virtuele medewerker (de robot) werk bij uw huidige medewerkers uit handen: u kunt deze medewerkers inzetten voor andere werkzaamheden binnen uw onderneming. Op deze manier kunt u u bedrijf laten groeien zonder de kopzorgen van (extra) personeel!

Robotic Process Automation (RPA) in de praktijk

Waar denk je aan als je het contact met je klanten wilt verbeteren? Natuurlijk, aan de frontoffice. De backoffice, met alle administratieve, logistieke en financiële processen, is minstens zo belangrijk. Hoe sneller en accurater zowel front- als backoffice gegevens kunnen verwerken, hoe beter en waardevoller het contact met de klant verloopt. Helemaal als je daar ook nog eenvoudig informatie vanuit externe bronnen aan kunt toevoegen. Klantcontact medewerkers hebben veel baat bij Robotic Process Automation (RPA) omdat de klanttevredenheid daarmee op een nog hoger niveau gebracht kan worden.

Robotic Process Automation bestaat in twee varianten: ‘attended’ en ‘unattended’. Of een combinatie daarvan. Een voorbeeld van attended RPA is de unified desktop: de robot zorgt ervoor dat de medewerker informatie krijgt aangeboden uit verschillende systemen, zodat hij/zij daar vervolgens de juiste handelingen kan verrichten. De volgende stap is dat niet de medewerker, maar een robot deze processen uitvoert: unattended RPA; de tweede variant van Robotic Process Automation. Het werk wordt zo uit handen genomen van medewerkers, die zich vervolgens meer op persoonlijk klantcontact kunnen richten.

Voorbeelden van processen die in aanmerking komen voor RPA:

  • facturatie
  • e-mail
  • polisverwerking
  • polisprolongatie
  • klantcontactcenter
  • offerte
  • etc.

Toepassingen van Robotic Process Automation (RPA)

Robotic Process Automation gaat de komende jaren een vlucht nemen in allerlei variaties. Vooral in omgevingen waar informatie uit verschillende systemen gecombineerd moet worden aangeboden of bewerkt, gaat RPA voor veel verandering zorgen. Met RPA kun je processen slimmer inrichten, waardoor je tijdwinst boekt en minder mensen nodig hebt voor relatief eenvoudig werk. De medewerker kan zich dan richten op datgene waar hij/zij goed in is: de juiste vragen stellen, begrip tonen, de intentie van de klant helder krijgen en met een oplossing komen.

Bekijk de animatie over RPA hieronder.

RPA implementeren is een kwestie van weken, niet van maanden..

Het inzetten van een robot is eenvoudig en snel. Kostbare aanpassingen van ICT-systemen zijn niet nodig, omdat de robot letterlijk een digitale werknemer is die geen complexe codering en API’s nodig heeft.

 

RPA