Home » Blog » Nidaros & ING – waarde creëren met virtuele medewerkers

Nidaros & ING – waarde creëren met virtuele medewerkers

ING & Nidaros webinar

Op 7 juni hield ING een webinar over het creëren van waarde met virtuele medewerkers, oftewel robots. ING is al een flinke tijd bezig met RPA (Robotic Process Automation) en dit doen ze in samenwerking met Nidaros. In het webinar belicht ING verschillende onderwerpen die betrekking hebben op RPA. Zo leggen ze uit wat RPA is en hoe ING ermee in aanraking kwam. Ook komen er een tweetal klanten aan het woord die hun eigen ervaringen met RPA delen. Wij geven je een kleine samenvatting van het webinar!

Wat is RPA?

Robotic Process Automation (RPA) is een vorm van automatisering waarbij een robot de bestaande software gebruikt, zoals jouw medewerker dat ook zou doen. RPA biedt kansen waar traditionele IT niet mogelijk is en nog veel handmatig werk wordt verricht.

ING en RPA

Jeroen van Genuchten, Global Head of RPA bij ING, vertelt: “Ruim 12 jaar geleden maakte ING een begin met RPA. Eigenlijk al voordat RPA bestond, was ING er al mee bezig. Want op dat moment was ING nog blauw en oranje. Aan de ene kant de Postbank en aan de andere kant ING. Er vond toen een grote fusie plaats. Daarvoor moest ook een grote migratie plaatsvinden van meer dan een miljoen klanten met al hun producten. Wij hadden de keuze om dat geheel digitaal te doen, maar dit zou ons ruim 60 miljoen euro gaan kosten. Een andere optie was om het geheel handmatig te doen, maar dat zou betekenten dat 200 medewerkers ruim een jaar lang overwerk zouden moeten verrichten. Toen kwamen we uit op robots. We zeiden tegen de robots: zie deze gegevens als nieuwe klant, en voer het op de juiste manier in. Dat was vrij succesvol. We hebben toen gezien wat de potentie is van Robotics. Toen hebben we ervoor gekozen om dit ook voor dagelijkse bankzaken in te zetten.”

Agile en efficiënt werken met RPA

Van Genuchten: “RPA past binnen een Agile manier van werken. Zo kun je met een robot al binnen één sprint (2 weken) live gaan. Dat kan zijn met ineens een grote impact, maar ook een kleine impact die je steeds weer blijft verbeteren. Het mooie van een robot is, dat je hem uiteindelijk ook weer uit kunt zetten wanneer je wilt. Want ook dat past bij agile werken.”

ING is een commercieel bedrijf, en daarom is het belangrijk om robots in te zetten zodat het werk efficiënter gedaan wordt. Van Genuchten: “Het is voor ons ook het belangrijkste instrument om ons succes te definiëren. Onze KPI als het ware. Wij zetten robots overal in: bij het openen of opzeggen van een rekening, het aanvragen van een hypotheek of andere finance- en HR-processen. In coronatijd hebben we gekeken hoe we snel dingen voor elkaar konden krijgen. En het antwoord hierop was heel simpel: met robots. Het inzetten van robots leidt tot een betere klantervaring, maar ook tot blijere medewerkers. Met de robots worden je medewerkers echt ontlast en er blijft tijd over voor het leukere werk. Dat zijn voor ons de belangrijkste redenen om RPA in te zetten.”

ING en Nidaros

Twaalf jaar geleden begon ING al met RPA. Niet alleen in Nederland, maar ook in Polen. Inmiddels is RPA binnen ING Global geïntegreerd. Maar bij ING Polen hebben ze nu een product omtrent RPA ontwikkeld: SAIO. Dit product heeft ING nu in de markt gezet. Van Genuchten: “Wij geloven dat we hiermee bedrijven kunnen helpen met het automatiseren van hun repeterende handelingen. In SAIO bundelen we alle kennis die we hebben opgedaan van twaalf jaar RPA in combinatie met Artifical Intelligence (AI). Dit doen we samen met onze partner Nidaros. Nidaros zorgt ervoor dat we dit product nu ook echt op de markt kunnen brengen.”

Wil jij meer weten over RPA, SAIO of hoe RPA er in de praktijk bij onze klanten uitziet? Je kunt het hele webinar terugkijken via onderstaande button!