Home » Blog » Learning communities en Nidaros

Learning communities en Nidaros

Nidaros GDBC samenwerking

Het Groningen Digital Business Centre (GDBC) is opgericht vanuit de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) in samenwerking met het bedrijfsleven. Het doel is het bundelen en delen van kennis, om de digitale sector en kennis van studenten in Noord-Nederland te versterken. Als één van de partners van dit initiatief, heeft Nidaros samen met het GDBC een programma aangeboden, waarin studenten van de RUG kennis kunnen maken met RPA. Over deze samenwerking spraken we met Bas Baalmans, projectleider bij het GDBC en Rutger Andela, student premaster Strategic Innovation Management aan de RUG.

Voor de achtergrond legt Bas uit wat het GDBC is: “Het GDBC (Groningen Digital Business Centre) staat voor kennis. Het ontwikkelen, bundelen en delen van kennis op het gebied van digitaal ondernemen en data-analyse staan hierin centraal, met als doel het versterken van de digitale sector in Noord-Nederland. Het GDBC is onderdeel van de faculteit Economie & Bedrijfskunde en de faculteit Science & Engineering van de Rijksuniversiteit Groningen.” Hij vervolgt: “Aan het GDBC zijn veel bedrijven uit de noordelijke provincies verbonden, die zich bezighouden met digitaal ondernemen en data-analyse.”

“Het GDBC heeft als basis 4 pijlers: kennisplatform, matchmaking, onderwijsprogramma en onderzoeksagenda. Het kennisplatform is gericht op het geven van seminars, workshops en evenementen. Matchmaking richt zich op stages, consultancy opdrachten en learning communities. Vanuit het onderwijsprogramma worden multidisciplinaire masters op het gebied van digital business en data analytics aangeboden. De onderzoeksagenda is tot slot bedoeld voor praktijk gedreven onderzoek.”

De samenwerking met Nidaros komt terug in de learning communities. Bas vertelt: “Deze samenwerkingen zijn bedoeld voor studenten en staan los van het onderwijs. Ze krijgen bijvoorbeeld geen studiepunten voor deelname en het doel is om onderwerpen te behandelen die niet terugkomen in hun studie. Dat is interessant omdat een onderwerp als RPA iets is wat niet in het studieprogramma zit. De samenwerking met Nidaros is daar perfect voor.”

Bas vertelt dat het in het begin zoeken was naar een passende vorm: “Er waren een aantal studenten geïnteresseerd in deelname. Geen grote aantallen en waarschijnlijk komt dat doordat RPA nog redelijk onbekend en zijn tijd ver vooruit is.” Rutger bevestigt dit: “Onderwerpen als Blockchain, Big Data en Agile klinken aantrekkelijk en zijn veel bekender. Ik heb het beeld veel studenten niet op de hoogte zijn van dergelijke ontwikkelingen (RPA, red.).”

“De samenwerking tussen Nidaros en het GDBC gaat verder dan dit alleen”, vertelt Bas. “We zien dat Nidaros zeer actief is, voornamelijk in Drenthe. Zo hebben we samen al enige projecten gedraaid in Hoogeveen en omgeving. Gerben Dolsma, van Nidaros, heeft veel kennis gedeeld met studenten, vooral inhoudelijk, om de link te leggen met de praktijk en het bedrijfsleven. Hij biedt studenten een mogelijkheid om iets te bouwen in RPA. Dat doet Nidaros zeer netjes, zeker op het gebied van kennisdelen.”

We vroegen of het ook gebruikelijk is dat de studenten tijdens dit traject een bezoek brengen aan het bedrijf waarmee een samenwerking is. “Normaalgesproken is een bedrijfsbezoek ook zeker onderdeel van een learning community. Vanwege de coronamaatregelen is dat in dit geval niet gedaan. Een bedrijfsbezoek voegt ook echt waarde toe. Studenten leren daar meer van dan wanneer ze alleen luisteren naar een verhaal in een collegezaal. Een bezoek geeft een beeld bij het verhaal.” Vertelt Bas.

“Naast studeren is het prettig om deel te kunnen nemen aan een programma als dit”, vertelt Rutger. Als student die via het hbo doorstroomde richting de universiteit heeft hij ervaring met verschillende manieren van onderwijs volgen. “Een learning community is wat mij betreft echt waardevol, met interessante onderwerpen. Het onderwijsprogramma is gericht op vaste onderwerpen en biedt weinig tot geen ruimte voor onderwerpen die nu nog minder bekend zijn, zoals RPA. Een onderwerp als dit klinkt mooi op papier, maar je kunt pas echt begrijpen hoe het werkt als je je erin verdiept.”

Bas vervolgd: “In de learning community leren we samen over een bepaald onderwerp. Studenten krijgen op deze manier kansen om de praktijk te leren kennen, de RUG stelt zich hierdoor open op richting het bedrijfsleven en het zorgt voor een goede connectie met bedrijven in de regio.”

“De learning community was een vrije keuze om aan deel te nemen”, vertelt Rutger. Hij vervolgt: “Het begon met een introductie die gegeven werd door Gerben van Nidaros en Bas. Van daaruit zoomden we in op wat wij als studenten uit het traject wilden halen en wat we wilden leren. Er waren veel uiteenlopende zaken die door ons als studenten werden aangedragen en leren in de praktijk kwam hieruit toch wel het meest naar voren. In dit geval over het onderwerp RPA. Het concept van RPA is mooi, maar hoe gaat dat in de praktijk? Daar kregen we antwoord.”

Als we tot slot vragen welke aspecten van de samenwerking tussen Nidaros en het GDBC het belangrijkst zijn om te benoemen, zegt Rutger: “De uitleg die gegeven werd over RPA, aan de hand van voorbeelden uit de praktijk, was erg helpend. Zo kreeg ik duidelijkheid over hoe RPA in het bedrijfsleven gebruikt wordt, hoe het werkt en waarvoor het kan worden ingezet.” Ter afsluiting vult Bas aan: “De boodschap die we willen uitstralen is belangrijk: samenwerking vanuit de driehoek ‘student, universiteit en ondernemers’. Het delen van kennis, in deze samenwerking, voegt écht waarde toe.”

Benieuwd naar de mogelijkheden van RPA?

Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op. Dan kijken we samen naar de mogelijkheden van RPA binnen jouw bedrijf.