Meteen naar de inhoud
Home » Blog » ¨Als wij zeggen dat iets kan, dan doen wij dat ook¨

¨Als wij zeggen dat iets kan, dan doen wij dat ook¨

  • 5 min read

Sinds Gerben Dolsma in 2008 Nidaros oprichtte heeft het bedrijf zich stevig ontwikkeld. Wat zijn nu eigenlijk zijn drijfveren? En hoe heeft hij het vakgebied in de loop der jaren zien veranderen? ’Eigenlijk hebben we een nieuwe vorm van RPA geïntroduceerd.’ 

Noem Gerben Dolsma gerust een pionier, of een vernieuwer. De oprichter van Nidaros was al met Robotic Process Automation (RPA) bezig voordat de term überhaupt bestond. Sterker nog: terwijl organisaties nog vooral in software-oplossingen dachten, was hij ervan overtuigd dat er veel winst te behalen is met het stroomlijnen en efficiënter maken van processen met virtuele robots.  

Die overtuiging werd bevestigd en gevoed toen Gerben in 2008 door Opalis, het huidige Microsoft Orchestrator, werd gevraagd om als implementatiemanager ING te ondersteunen bij de migratie van Postbank naar ING. Met robots werden meer dan een miljoen klanten en al hun producten van het ene naar het andere landschap gebracht. Snel, foutloos en met grote nauwkeurigheid.  

 

Waarom wachten?  

Een beter moment om een eigen onderneming te starten was nauwelijks denkbaar. ‘Het idee voor Nidaros was mede ingegeven door inzichten die ik in de loop der jaren had opgedaan, onder meer als financiële dienstverlener in de autobranche’, licht Gerben toe. ‘Als een klant je benadert heeft hij meestal een probleem dat je moet oplossen. Maar waarom wachten op een telefoontje of mail als je het probleem met de inzet van RPA ook kunt voorkomen? Met andere woorden: RPA stelt organisaties in staat processen te transformeren van reactief naar proactief.’ 

Gerben geeft een voorbeeld: ‘Ik was ooit betrokken bij een project voor British Telecom. Er moest een server worden ingericht, met een verwachte doorlooptijd van 21 dagen. Met behulp van RPA werd de klus in ruim vier dagen geklaard, van de aanvraag tot het inrichten. Simpelweg omdat de complexiteit niet in de techniek zat, maar in de samenwerking tussen afdelingen. Het duurde soms dagen voor er antwoord op een vraag of verzoek kwam. En ja, door het toepassen van RPA is een dergelijk probleem vrij eenvoudig op te lossen. Vanuit die gedachte heb ik Nidaros destijds ook opgericht.’ 

 

Bestaande softwareapplicaties 

Inmiddels zijn we zo’n zeventien jaar verder en is het bedrijf uitgegroeid tot een belangrijke speler in de dynamische wereld van RPA. Kortgezegd helpt Nidaros opdrachtgevers om productiever en efficiënter te worden door hen proactief te ontzorgen bij operationele werkzaamheden.  

‘Dat doen we door repetitieve handelingen en processen binnen bedrijven te automatiseren’, verduidelijkt Gerben. ‘Een virtuele robot maakt dan gebruik van bestaande softwareapplicaties en systemen, net zoals een medewerker dat zou doen, en neemt op de achtergrond tijdrovende, repetitieve taken over. Nee, er hoeft niks nieuws te worden gebouwd. Wat we wel doen is het slimmer gebruikmaken van bestaande IT-structuren. Uiteraard zetten we in ons werk steeds vaker AI-technieken in. De combinatie RPA en AI maakt het mogelijk om processen niet alleen te automatiseren, maar ook te optimaliseren door data-analyse en machine learning.’  

Nidaros ziet RPA, kortom, als een oplossing om inefficiëntie te herkennen en tegen te gaan. Een tactische oplossing, om precies te zijn, die zich in een krappe arbeidsmarkt steeds verder beweegt naar een strategische noodzaak. Door saaie, routinematige werkzaamheden aan softwarerobots over te laten, kunnen medewerkers zich focussen op betekenisvoller werk en zo sneller resultaten boeken voor de organisatie. Of meer precies: naast het verhogen van de productiviteit en het elimineren van menselijke fouten, draagt RPA ook bij aan het bevorderen van de werknemerstevredenheid. 

 

Mijlpaal 

Met name de laatste jaren wordt RPA wereldwijd steeds vaker en breder ingezet. In verschillende sectoren en voor uiteenlopende processen: van financiën tot HR en supply chain management. ‘Je ziet dat bedrijven een omslag in hun denken maken’, stelt Gerben. ‘Door RPA denken ze niet meer in software, maar in processen. Dus: wat wil ik bereiken en wat is mijn klantreis? Ze merken dat ze op die manier veel meer uit hun IT-investeringen kunnen halen.  

Zelf ziet Gerben het ontwikkelen van Spider, een eigen RPA product, als een mijlpaal in de historie van Nidaros. Spider laat zich het best omschrijven als een “Intelligent workload manager” die zelf bepaalt hoe het werk verdeeld en geprioriteerd wordt. Op basis van gegevens die van de klant zijn gekregen, uiteraard. Daar komt bij: via een dashboard hebben klanten realtime inzicht in de kwaliteit van de processen en de prestaties van de robot. Dat vinden wij belangrijk. Want wij willen niet als leverancier, maar als partner met klanten samenwerken. Waar moet nog worden bijgestuurd en hoe kunnen samen processen verder verbeteren?  

 

Relevante managementinformatie 

‘Als wij zeggen dat iets kan, dan doen wij het ook en nemen wij de verantwoordelijkheid’, onderstreept Gerben. ‘En als wij iets hebben gemaakt ontzorgen wij de klant niet alleen op het operationele vlak, maar bieden wij ook inzicht in de keten van hun proces. Daarnaast geven we , als alles heeft gedraaid, ook relevante managementinformatie over hoe vaak bepaalde situaties voorkomen, waarom ze voorkomen en hoe daar eventueel op kan worden gestuurd. RPA fungeert in onze visie dus als een schakel tussen de business, applicatiebeheer en de infrastructuur. Eigenlijk hebben we een nieuwe vorm van RPA geïntroduceerd. Daar ben ik enorm trots op.’