Meteen naar de inhoud
Home » Blog » ¨We zijn echt iets bijzonders aan het maken¨

¨We zijn echt iets bijzonders aan het maken¨

  • 4 min read

Jeroen Swart had kunnen kiezen voor een veilige IT-opdracht. Dat deed hij niet. Sinds oktober 2024 is hij als CTO verantwoordelijk voor de technische koers van Nidaros. Wat hem aantrok? De praktische aanpak van het bedrijf. ‘We zoeken naar het steentje in de schoen van de klant.’

Het was in de nazomer van 2024 toen Jeroen Swart voor het eerst het parkeerterrein van Nidaros opreed. De competence lead .NET van Quintor was door CEO Gerben Dolsma gevraagd om eens een uurtje vrijblijvend te komen sparren. Nidaros groeide snel, maar liep tegen technische uitdagingen aan waar Jeroen’s expertise wellicht antwoorden op kon bieden.

De twee hadden meteen een klik. Het geplande uurtje mondde uit in een levendige sessie die uiteindelijk de hele middag zou duren. Uitvoerig vertelde Gerben over RPA, de software die Nidaros gebruikte en de groeiambities van het bedrijf. Jeroen luisterde aandachtig en ventileerde gaandeweg zijn eigen ideeën over software engineering en procesoptimalisatie. ‘Ik was onder de indruk van Gerbens visie en bevlogenheid, maar zag tegelijkertijd ook mogelijkheden voor verdere technische professionalisering’, blikt Jeroen terug. ‘Eenmaal thuis heb ik mijn bevindingen en adviezen op papier gezet en rechtstreeks naar Gerben gestuurd.’

 

Kleine dingen, grote impact

Jeroen’s gedetailleerde analyse maakte indruk. Sterker nog, toen Gerben besefte dat een Chief Technology Officer (CTO) zijn bedrijf verder kon brengen, wist hij precies wie hij daarvoor wilde benaderen. Het aanbod liet niet lang op zich wachten en via de nauwe samenwerking tussen Quintor en Nidaros werd de overstap mogelijk gemaakt.  

Sinds oktober 2024 is Jeroen verantwoordelijk voor de technische koers van Nidaros. Van codekwaliteit tot software-architectuur en van ontwikkelprocessen tot strategische technische keuzes, alles wat met techniek te maken heeft komt op zijn bureau terecht. ‘Ik ben een techneut in hart en nieren’, vertelt hij. ‘Ik kan tot diep in de nacht programmeren. Toch blijft techniek voor mij altijd een middel. Het doel is om iets te ontwikkelen waar de business of een bedrijf echt iets aan heeft. Vaak gaat het om kleine dingen met een grote impact. Die praktische benadering deel ik volledig met Gerben en het team.’ 

 

Operationele continuiteit

Natuurlijk, Nidaros staat bekend als een specialist in Robotic Process Automation (RPA). Maar wat het bedrijf volgens Jeroen vooral bijzonder maakt is dat de dienstverlening veel verder gaat dan de standaard RPA-implementaties. ‘We combineren RPA met Business Process Outsourcing’, licht hij toe. ‘Dat wil zeggen: wij bouwen niet alleen softwarerobots voor klanten, maar nemen het beheer en de uitvoering van hele processen volledig over en blijven er verantwoordelijk voor. Naast technologische innovatie dragen we dus ook zorg voor de operationele continuiteit.’ 

Zijn opdracht is helder: Nidaros technologisch naar een nog hoger niveau brengen. Hoe wil hij dat bereiken? ‘Allereerst door het ontwikkelproces voorspelbaarder te maken’, stelt Jeroen. ‘Intern wilden we meer grip krijgen op planning en doorlooptijden. Die voorspelbaarheid zit hem niet alleen in het proces, maar ook in de manier waarop we de software bouwen en de tooling die we daarvoor gebruiken. Het is continu een uitdaging om daar de handigste keuzes in te maken. Keuzes die uiteindelijk leiden tot meer voorspelbaarheid. Tegelijkertijd richt ik me op het verder optimaliseren van de codekwaliteit, de architectuur en de schaalbaarheid van de systemen.’ 

 

Vernieuwde Spider

Jeroen vertelt dat er al tijdje wordt gewerkt aan een nieuwe versie van Spider, de “intelligent workload manager” van Nidaros. Spider is ontwikkeld om de handelingen van de robot en het verloop van de betrokken processen te monitoren en te beheren. Het biedt realtime inzicht, optimaliseert de verdeling van werkzaamheden over de robots en levert waardevolle managementinformatie op. 

‘Maar we zagen kansen om klanten nog meer flexibiliteit te bieden en de time-to-market drastisch te verkorten’, betoogt Jeroen. ‘Nu tekenen analisten processen uit in modelleringstools en moeten ontwikkelaars die vervolgens nabouwen in software – een tijdrovend proces. Met de vernieuwde Spider kunnen analisten straks zelf processen bouwen en uitvoeren in de tool, zonder tussenkomst van ontwikkelaars. Gecombineerd met een transitie naar een SaaS-model moet dat de drempel voor nieuwe klanten flink verlagen. We zijn echt iets bijzonders aan het maken.’

 

Steentje in de schoen

Wat er in technisch opzicht ook verandert, het gedachtegoed blijft hetzelfde. Jeroen: ‘We kijken altijd vanuit onze klanten en hun uitdagingen naar oplossingen. Pas daarna kijken hoe we die oplossingen leveren en wat we daarvoor nodig hebben. Of, zoals Gerben het altijd noemt: we zoeken naar “het steentje in de schoen van de klant” en daar gaan we oplossingen voor bedenken. Daarbij kijken we niet alleen naar problemen, maar ook naar kansen die we onze klanten kunnen bieden. In termen van kostenbesparing, kwaliteitsverhoging of extra omzet bijvoorbeeld. Dat is waar het in essentie om gaat.’