Home » Blog » Wat is RPA?

Wat is RPA?

Laten we beginnen bij het begin. RPA staat voor Robotic Process Automation. Dat klinkt net als sciencefiction, toch? Echter, er komt geen daadwerkelijke robot aan te pas. Maar wat betekent het dan wel? In dit blog leggen we het uit.

Dit is RPA

RPA is het automatiseren van repetitieve menselijke handelingen. Dit wordt gedaan door speciale software die de handelingen overneemt en zelf uitvoert. Deze software kan zich met een hoop verschillende handelingen bezighouden. Denk bijvoorbeeld aan administratieve en financiële werkzaamheden, zoals het inboeken van facturen en het beheren van het storneringsproces. Deze handelingen worden bij de meeste bedrijven nog handmatig uitgevoerd en kosten vooral een hoop tijd. Daarnaast is het mogelijk dat jouw werknemers andere taken veel leuker vinden. Dan biedt RPA de uitkomst. RPA zorgt er namelijk voor dat deze repeterende en bovenal tijdrovende processen automatisch worden uitgevoerd. Hierdoor hoeven werknemers zich hier niet meer mee bezig te houden. Dit levert tijd én blijere medewerkers op. De overgebleven tijd kun je vervolgens weer inzetten voor andere werkzaamheden. Je kunt RPA zien als een virtuele medewerker die 24/7 werkt. Wat wil je nog meer? Daarnaast werkt de robot foutloos en efficiënter. RPA biedt kansen waar traditionele IT niet mogelijk is en waar nog veel handmatig werk wordt verricht.

De voordelen van RPA

RPA kent een hele hoop voordelen! Wij hebben er een paar voor je opgesomd:

  • Snelheid: robots werken veel sneller dan mensen en werken 24 uur per dag, 7 dagen per week (vindt maar eens een medewerker die dat doet!).
  • Foutloos: een robot werkt op basis van een besturingssysteem die de logica en business rules bepaalt. Daarom maakt een robot geen fouten. En een robot is nooit ziek!
  • Flexibiliteit: robots zijn perfect in staat om mee te bewegen met piekperiodes en dat zorgt ervoor dat organisaties veel eenvoudiger kunnen meebewegen met schommelingen in de markt.
  • Schaalbaar: robots kunnen worden hergebruikt. Dus heb je een klant met een zelfde soort vraag? Dan heb je de robot al gebouwd! Veel organisaties bouwen een bibliotheek van robots en robot onderdelen. Zo hergebruik je componenten die je al hebt en win je tijd.
  • Focus op de klant: medewerkers krijgen door RPA tijd en ruimte voor die taken die echte waarde opleveren én die ze echt leuk vinden. Denk aan persoonlijk klantcontact. 

Kennismaken met RPA?

Wil je een keer kennismaken met de mogelijkheden van RPA? Plan dan een vrijblijvende sessie in bij Nidaros. Tijdens deze kennismakingssessie bespreken we onder andere alle mogelijkheden die RPA biedt. We bespreken de do’s en dont’s, het soort processen met RPA potentie en hoe Nidaros het gehele implementatietraject vormgeeft.