Robin uw ambtenaar!
Binnen overheidsorganisaties ligt de focus op de uitvoering en naleving van weten en regelingen die het voor ondernemers en burgers aangenaam moeten maken in de gemeente of provincie. Maar de uitvoering hiervan is vaak complex en verloopt over vele schakels. Daarnaast zorgt krapte in de personele bezetting voor nieuwe uitdagingen. Je wilt voorkomen dat deze uitdagingen ten koste gaan van de kwaliteit van de dienstverlening.
Vanuit Nidaros bieden we op verschillende onderdelen hier een oplossing voor. Via onze dienstverlening kunnen we repeterend en routinematig werk uit handen nemen. We kijken kritisch naar de tijd die gespendeerd wordt aan herhalende en administratieve handelen.
Door de inzet van slimme gerobotiseerde processen nemen we deze taken over. Hierdoor is er meer tijd en aandacht voor de onderdelen binnen de dienstverlening waar je als medewerker écht het verschil kan maken.
Je nieuwe collega?
Laat Robin (de robot) jouw nieuwe virtuele collega zijn. Die zorgt voor efficiëntie, inzicht, kwaliteitsverbetering, rendement en het voorkomen van fouten. Maak gebruik van de kracht van herhaling door robotsering en laat de robot een deel van je taken overnemen, denk aan bijvoorbeeld:
– Paspoort en ID-kaart uitgiftes
– Rijbewijsaanvragen
– Bezwaarprocedures
– Afhandeling van de WMO
– Aanvragen van sociale voorzieningen
– Afspraken inplannen
– Informatiemanagement
– Verwerken van binnengekomen formulieren of aanvragen in de juiste systemen
Het is eigenlijk net zo gemakkelijk als het klinkt. De robot doet exact wat is vastgelegd in het proces en werkt dezelfde handelingen af.
Voorbeeld uit de praktijk
Wat is nu een concreet voorbeeld van de inzet van een robot? Een overheidsinstantie verstuurt heel veel aanslagen en heffingen naar burgers en ondernemers. In de ideale wereld ziet de administratieve medewerker de betaling van het exacte bedrag voorzien van het juiste betalingskenmerk terug.
Hoe anders is de werkelijkheid: betaalde bedragen komen niet overeen met het bedrag van de heffing of de aanslag, onjuiste betalingskenmerken of meerdere facturen die met één betaling en betalingskenmerk worden voldaan.
Dit was voor de financiële afdeling een tijdrovende operationele last. Medewerkers moesten verschillende systemen raadplegen om de juiste openstaande posten af te kunnen boeken.
Door de inzet van een robot kon dit proces geautomatiseerd worden: een robotscript leest nu uit welke betalingen en kenmerken worden gebruikt, verzameld alle informatie over openstaande posten van de betreffende persoon of onderneming en zorgt vervolgens voor een juiste boeking bij de juiste openstaande post.
Nu zijn de boekingen verwerkt voordat de medewerker aan de werkdag begint. Deze oplossing heeft veel operationele onrust weggenomen binnen de verschillende afdelingen.
Maar onze robot kan meer!
In en Uit dienst
Investering
De investering is vaak snel terugverdient. De robot werkt in razend tempo: 24 uur per dag, zeven dagen per week. De besparing in tijd bij collega’s die dit proces normaliter uitvoeren is daardoor enorm. De taken die bleven liggen door het personeelstekort kunnen weer opgepakt worden
Wat levert een robot op?
Een slimme inzet van de robot verlaagt de werkdruk. Er ontstaat er meer ruimte en tijd voor complexe, analytische werkzaamheden en persoonlijk contact met burgers en ondernemers.
Hoe kom ik aan zo’n robot?
Vanuit Nidaros brengen we je de uitdagingen, processen en mogelijkheden in beeld. Samen bespreken we die en daarna kunnen we starten met de inrichting van de robot voor jouw organisatie. Dit doen we binnen ons eigen platform SAIO. En als de robot eenmaal actief is, helpen wij je het proces te beheren en monitoren. Onze afdeling Business Support maakt hiervoor gebruik van de door Nidaros ontwikkelde Spider.